السبت 19 أكتوبر 2024

ساحرة ديموان بقلم أحمد محمود شرقاوى

انت في الصفحة 1 من 21 صفحات

موقع أيام نيوز

قامت خنا-قة كبيرة في قرية من قرى الصعيد اتسببت في مoت راجل واخوه، اما زوجة الراجل فما-تت عن طريق الخطأ في نفس الخنا-قة، وسابوا بنت صغيرة عندها اربع سنوات تقريبا..

وهربت البنت وملقتش غير القب-ور تحتضنها واتربت البنت عند مها الدرويشة في بلد تانية، بس مقدرتش اطلاقا تنسى شكل ابوها وامها المقتو-لين قدام عينيها، مقدرتش تسامح البلد بكل من فيها، وعملت عهد جبار مع الشيطان، وبالأخص مع زعيم من زعماء الج،ـن النار-ي بعد ما برعت في علوم السحر في دولة أفريقية واتعلمت اللي اتعلمه ستة بس في العالم كله من السحر السفلي

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.

ورجعت البنت بعد سنين للقرية عشان تفتح ثغرة من الج1حيم تصب على القرية وأهلها، عشان تخلي الحوامل تجه1ض، والاطفال يتق1تلوا في الشوارع والبيوت تت1حرق، حتى الارض نفسها خرجت كل ش1ر كان مستخبي فيها..

ببساطة القرية بقت مهجورة خلال تلت سنين بس وللعلم الموضوع ده شهير ومعروف إعلاميا كمان والقصة مش تأليف ومستوحاة من حادث معروف..

ساحرة_ديموان ح١

ص،ـراخ, ص،ـراخ, ص،ـراخ, كل مكان في القرية تقريبا بيخرج منه ص،ـراخ رهيب, الرجالة بتجري في كل مكان وكل واحد ماسك  في ايده سـ،ـلاح, اللي ماسك بندقية واللي ماسك شومة واللي ماسك خنجر, ولو متعرفش احنا فين فاحب اقولك احنا في قرية من قرى صعيد مصر, ولو هتقولي ايه سبب كل اللي بيحصل ده ؟؟

تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.

هقولك خناقة قامت بين عائلتين زي العادة, وعلى الرغم من بساطة وطيبة قلوب الناس هناك بس لسة التعصب القبلي موجود ومتأصل في النفوس حتى النخاع, والسبب ممكن يكون أتفه مما تتخيل, أطفال اتخانقوا مع بعض, وكبرت الخناقة واتنين اتصابوا, وكانت الفزعة لكل رجالة العائلتين, ووقفت القرية كلها تستنا ستر ربنا, خاصة ان دول كانوا أكبر عائلتين في البلد كلها..

الستات بتصرخ وطلق1ت الرص1ص بدأت تطلع من هنا ومن هناك, الناس  بتدعي جوة البيوت ربنا يسترها خاصة ان فيه رجالة كتير وقعت في الخن1قة دي, اللي 

انت في الصفحة 1 من 21 صفحات